GRUNDPOSITION

Skrevet d. 21.06.2017
(opdat. 12/5 2020)

af Mads Weidemann



Har du været på kursus og blandt andet lært at indfinde i grundpositionen, men du glemte at skrive fokuspunkterne ned? Fortvivl ikke. Vi yder gerne igen servicen at opremse punkterne via nedenstående tjekliste.


Når du indfinder og kører i grundpositionen, bør du konstant tænke og placere alt din kropsvægt i fødderne: Lad dine fødder hvile afslappet i pedalerne med 100% kropsvægt forplantet 50/50 i begge fødder, hvilke teoretisk set ikke tillader at lægge vægten på styret.
Bevidst vægtforøgelse på styret øger risikoen for styrt, og mindsker succesen for at køreteknikken virker. Derfor, hvorend og hvornår du cykler, tænker du altid at grebet om styret, er, som du holder en flødebolle i hver hånd; et blidt og fast greb.
- Har du pludselig for meget vægt på styret, kan du forsøge at sænke overkroppen og stritte mere med numse, som er den typiske måde at genfinde det blide greb om styret.

 


Grundpositionens fokuspunkter:


1. Pedalstillingen i vandret linje og stå i din favorit pedalstilling. Kender du ej din favorit pedalstilling, er denne typisk, hvor bagerste ben er samme ben, som hånden du skriver med; altså højre ben/fod bagud = du skriver med højre hånd.
Er dette ikke tilfældet, så tøv ikke. Fx skriver jeg selv med venstre hånd, men kører med højre ben bagud. Det handler blot om, at du er bekendt med din favorit pedalstilling :-)


2. Drop hælene ned mod underlaget. Når hælene er under pedalhøjde, bruger du ankelledene til at absorbere terrænet. Så lad hælene hænge afslappet nede. Tving dem ikke ned, men lad dem hænge i fri vægt, så ankelledene kan absorberer bumpene fra underlaget.
(Har du problemer med at holde fødder på flade pedaler, læser du, hvordan de fordelagtigt placeres, her.)


3. Let bøj i knæene. Knæleddet er et vigtigt led, hvor kroppen absorberer sporets bump, derfor er de vigtige at have let bøjet/vinklet, så de er klar til at absobere.


4. Strittende numse, lændesvaj & navlen suget en smule ind... se grundpositionen som en gorillas statur 🦍🦍🦍
Når du stritter med numsen, indfinder med et lændesvaj og navlen suget en smule ind, aktiveres lændemuskulaturen. En letopspændt lænd holder overkroppens vægt, hvorfra det er nemmest at undgå øget vægt på styret.
Med en aktiveret lændemuskulatur er det ligeså nemmere at sænke overkroppen og  komme ned i lav position (Læs om Lav Grundposition længere nede på siden)


5. Hav afslappede fødder. Ingen krummede tæer! Med afslappede fødder, kan du løfte og bevæge tæerne - og bruge føddernes gribeteknik, hvilke er en vigtig brik i at styre cyklen gennem sporet. Afslappede fødder giver også fuld bevægelighed i ankelledene.
(Lær om fodens gribeteknik, her.)


6. Cowboy-knæ. Begge knæ peger ud af til hver sin side, som bidrager til ligevægt på cyklen. Peger knæene lige frem eller ind mod overrøret vil du hyppigere opleve enten bagvægt eller for meget vægt på styret.
Knæenes vinkel skabes fra lysken og ikke ved at rotere fødderne udad. Dermed forbliver fødderne ved med at pege lige ud, så du undgår enten at klikke ud, eller at stå forvredet på dine flade pedaler. (Du vil opleve en forøget vægt på føddernes lilletåside, når du begynder at øve John Wayne-knæ, indtil du bliver tilstrækkelig smidig.)
Så snart du oplever bagvægt, eller at cyklen 'kører væk under dig', forstærker du cowboy-knæene, hvilke trækker dig ud af bagvægten og tilbage i ligevægt.


7. Albuerne udad. Albuerne bør konstant pege udad, giver overkropppen bedre balance/stabilitet end albuer som hænger.
Udadpegende albuer minimerer risikoen for, at overkroppen vugger frem og tilbage. Og sikrer, at overkroppen kan sænkes fordelagtigt, når du føler dig udfordret af terrænet.
En albuevinkel på 100 grader giver den mest fordelagtige lave position (også kaldet lav grundposition) til udfordrende terræn.


8. Én finger på hver bremsegreb. Du kan sagtens nedbremse cyklen med blot én finger på hver bremse, såfremt du på begge bremsegreb bremser med identisk fingerpower. Jo flere fingre du har til greb rundt om styret... ja, desto bedre kontrol har du med styret.
Bremsegrebene bør du måske justere, så du bremser så yderligt som muligt med den ene finger på hver greb, hvilke giver bedste moment på bremsegrebet.
(Læs dig til bedre bremsefærdigheder her.)


9. Kig frem i vandret linje, så du på god afstand ser, hvilke udfordringer sporet byder dig.



Siddende grundposition
Grundpositionen findes også i siddende udgave, hvor eneste ændring er vægten, som er fordelt med 40% i numsen på sadlen og 60% i fødderne.


Lav grundposition
En lavere udgave af grundpositionen er tiltænkt når du på sporet føler dig udfordret. Dermed bør vinklen på dine albuer være ca. 100 grader (husk 90 grader er vinkelret, dermed er 100 gr. lige en smule over vinkelret), og numsen vil deraf søge lidt mere bagud på sadlen - ikke bagved, men bagud på sadlen.


Der er ingen forskel på Grundpositionen, uanset hvilke genre af mountainbikesporten du udover; om du kører fuldaffjedret eller hardtail XC, down country, All-Mountain, Enduro eller Downhill, ej heller flade- eller klikpedaler, dropperpost eller ej, udenlands eller indelands... grundpositionen virker overalt!



God træning :-)


P.S.: Fordi du har indfundet i grundpositionen én gang, er det jo ikke ensbetydende med, at du holder positionen resten af turen. Du bør konstant analysere din position, for hver eneste meter du kører. Det er måske krævende, men turen bliver bare SÅ meget sjovere :-D