SÅ BREMS DOG ORDENLIG!! 

Skrevet d. 08.02.2017

af Mads Weidemann


Det er så meget hysteri, at man som udøvende mountainbiker ved våde forhold anbefales til ikke at køre på MTB-sporet, grundet kørslen nedslider sporet. Forståeligt.


MEN! Nu bruger jeg hele året igennem meget tid på de danske MTB-spor (i og med mit virke består i at undervise fra mit enorme portefølje af køreteknikker), og det jeg ser på sporene - og som er den helt store synder til nedslidningen, er folks fuldkommen manglende evne til fordelagtig nedbremsning af deres (dyrekøbte) mountainbike! Folk blokerer bagbremsen over, igennem og på sporets udfordringer, hvilket øjeblikkelig nedslider sporet – og dette er fuldkommen underordnet om det har regnet dagen, ugen eller måneden forinden.


Når du bremser, brems i god tid, brug også forbremsen og brems inden forhindringen; brems ej over eller på forhindringen.



Her får du en 7-trins guide til at effektivisere din nedbremsning og generelle bremseteknik:


1) Brems lige meget på for- og bagbremse.

Brems med lige meget kraft fra begge fingre.

Dette er simpelt. Du bruger én finger, helst pegefingeren på hver brems. Kraften fra én finger er lettere at dosere end kraften fra fx to fingre (og du kan altså sagtens nedbremse din MTB med kun én finger på hvert bremsegreb – det gør profferne).


2) Indstil dine bremsegreb, så du let og ubesværet når dem med yderste pegefingerled.

Indstil bremsegrebene på afstand-skruen, så begge greb har samme afstand til styret. Dette bevirker, at når du bremser, rammer bremsepunktet på for- og baghjulet på samme tid, og sikrer dig en yderst effektiv og afbalanceret nedbremsning.


3) Vinkel dine bremsegreb ca. 45 grader på styret.

Med denne vinkel har du en lige linje fra albue og ud til pegefingerenspidsen. Dermed er bremsegrebet lige ved ”hånden”, uden at skulle flytte pegefingeren op eller ned.

Med bremsegrebene vinklet 45 gr. på styret, arbejder dine håndflader ved nedbremsningen imod styret og er med til at bremse overkroppen fra at forsætte over styret.


4) Kør altid med pegefingeren på bremsegrebet, hvilket giver mindre "bremsepanik" og bedre flow gennem sporet.


5) Sænk din overkrop, når du bremser.

En sænket overkrop giver hurtigere nedbremsning.


6) Har du ikke en dropperpost, kan det være en fordel at sænke din sadelhøjde 15-30 mm., som sikrer dig bedre balance og føling med sporet. Se evt., hvordan sadelhøjden bør være i bikefit-videoen her.


7) Vær forudsigelig, når du kører på sporet og kig frem i vandret linje.

Kigger du konstant frem i vandret bedømmer du sporets beskaffenhed og kan forudsige din nedbremsning. Kører du på et spor, du ikke kender, bør du køre sporet, som du skulle træde ud på en frossen sø for at mærke om isen kan bære. Og når du ved, at isen kan bære, så giver du den gas... Sagt på ikke-metaforisk sprog; FØRST når du kender sporet, giver du den gas :-)


BONUSINFO) Gør du som beskrevet, skal du bare se løjer!

Se baggrundsbilledet for inspiration.


Dig som læser denne artikel, er garanteret en dygtig og passioneret mountainbiker, og du ved naturligvis, hvordan man effektiv bremser. MEN! Dem som ikke læser denne artikel, er dem, som ikke kan bremse!

Derfor deler du denne artikel med din kollega, som kun kører ”det dersens” MTB søndag formiddag for at få motion, og synes egentlig, det er meget sjovt.

Søndags-mountainbikerne er der rigtig mange af, hvilke naturligvis er glædeligt. Læser de denne artikel, sparer vi på nedslidningen af vore allesammens ultrafede mountainbikespor.

Og der er altså stadig ingen tvivl om, at vi i Danmark har noget af verdens bedste Trail-mountainbike. BUM!



P.S.: Denne artikel er ikke skrevet for at skramme folk væk fra sporten. Tværtimod. At køre mountainbike er desværre ikke ”bare” at cykle, som vi lærte i barndomsårene eller som at cykle i byen eller på vores racercykel. MTB-sporene er udfordrende, og kræver dybere kendskab til både mountainbiken, din køreteknik og kroppens funktion.