TRYKKONTROL

Skrevet d. 16.10.2018

af Mads Weidemann



Trykkontrol med hælene i sving for bedre dækgreb.


Trykker du aktivt hælene ned mod underlaget, når du kører igennem svingene, vil du opleve at få bedre dækgreb med sporet - altså større sikkerhed og højere fart.


Når du kører ind i svinget, har du lært at pege navlen/twiste hoftepartiet i svingets retning.

I øjeblikket du peger navlen, sænker du tilmed hælene og presser hælene hårdt ned mod underlaget.

Hælenes sænken mod underlaget bør følge navlepeget/hoftetwistet. Dvs., i alt den tid du twister hoftepartiet og peger med navlen, bør du konstant trykke hælene mod underlaget og presse fødderne ned i pedalerne. Og når du igen slipper hoftetwistet, slipper du ligeså trykket fra fødderne.

Hæletrykket gennem svinget er kontinuerlig, hvor du på intet tidspunkt slipper trykket, mens du kører igennem svinget.


Når du har sluppet trykket og kører videre gennem sporet, bør dine hæle finde tilbage og hænge i fri vægt, som de “plejer” i din grundposition.


Med begge fødder på (nogenlunde) linje giver hæletrykket dig største udbytte. Og presser du lige hårdt med begge fødder, vil (de ydre kræfter) tyngde- og centrifugalkraften hjælpe dig derfra med ekstra vægt på yderste side - de ydre kræfter skal du ikke tænke på, de er kun med til at gøre forvirringen endnu større ;-)


Se på Sandra, hvordan hendes hæle presses mod underlaget gennem svingene. Læg også mærke til når hun har afsluttet svinget, at hælene finder tilbage til “normal” - altså i fri vægt.