Mountainbike Akademiet bliver til Training4Racing - nyt hjemmesidenlink www.t4r.bike fra 01.08.2025
Litteratur af Mads Weidemann
Mountain Bike Skills,
MOUNTAINBIKE &
Styrk din koncentration i MX
Fysisk bog og e-bøger
For få hundrede kroner og uanset dit niveau i
mountainbike eller motocross, får du mere hastighed, kørselsflow,
sikkerhed, selvtillid, succesoplevelser, linjevalg samt hurtigere Strava & omgangstider.
NEDKØRSELTEKNIK
Skrevet d. 10.06.2018
af Mads Weidemann
Døjer du med ubalance og en ukontrollerbar cykel under nedkørslerne, er her et par fif og nyttig viden til din position.
Stiv sadelpind eller dropper... tippet virker uanset hva’.
Fra din Grundposition glider du tilbage på sadlens bredeste del, altså bagpå sadlen. Lad indersiden af lårene blidt røre sadlens brede kanter.
Herfra sænker du overkroppen tættere på styret, som du sænker fra hoftepartiet ved at stritte med numsen og sænke brystet til din albuevinkel er ca. 100 grader. Apropos albuer, så glem ikke at lade dem pege ud til siderne istedet for ned i jorden. Og til sidst spænder du blidt op i maven, hvilke giver stabilitet i hele kroppen til turen ned.
Summa summarum:
Grundposition (bliv opdateret på Grundpositionen her)
Tilbage på sadlens bredeste del og lad indersiden af lårene røre sadlens bredeste (ikke BAGVED sadlen, men BAGPÅ sadlen - du kan komme længere bagpå sadlen, end du tror) Afstanden ml. skridtet og sadlen bør være 3-4 cm. uanset køn.
Sænk overkroppen fra hoftepartiet så du stritter mere med numsen, med halebenet og får lændesvaj
Op og ud til siden med albuerne og lad vinklen forblive cirka 100 grader.
Blidt opspænd i maveregionen (uden at ændre position). Spænder du for meget i maven mister du lændesvajet, som bliver til et lændekrum.
Nu er du placeret hensigtmæssigt på cyklen og du derved kan bruge kroppens styrke til stabilitet og som ekstra affjedring.
Du vil helt sikkert på et eller andet tidspunkt under nedkørslen fange dig selv i at være BAGVED sadlen. Det er OK i ny og næ, at underbevidstheden helt automatisk placer dig bagved sadlen. Derimod, hvis du på nedkørsler KONSTANT hænger bagved sadlen, er du til fare for dig selv, da positionen er låst og udynamisk.
Så indstil dit mindsæt til, at du altid finder tilbage på sadlens bredeste del, hvorfra du er dynamisk placeret og kan arbejde med cyklen.
God træning :-)