VASK OG PLEJ DIN MTB

Skrevet d. 26.11.2014
(opdateret 1/12 '21)

af Mads Weidemann



Findes der noget mere glædeligt end en vasket og smurt MTB mountainbike?

... JA, det gør der egentlig nok, men glæden er alligevel stor, når du triller afsted på en vedligeholdt og velsmurt bike.


For at din dyrindkøbte cykelkærlighed spinder som en mis og stråler som en sol, kræver det, at du bruger en lille time på at vaske og pleje den efter en tur i pløret. Hvilket kun gør kærligheden til cyklen endnu større, da den forbliver som ny i (meget) længere tid.


Når du kommer hjem med en mudret MTB skal du sørge for at have erhvervet dig et vaskekit, som enhver moderne cykelhandler sælger i sit cykelpleje-sortiment. Sådanne fås enten som komplet sæt og indeholder spand, spray-sæbe, div. børster, måske olie osv., eller blot købes i løse enheder, hvor du selv sammensætter efter behov.


Er du "førstegangs-vasker" vil jeg anbefale et komplet vaskesæt.

Vil du mudret nemt til livs, bør cyklen vaskes inden det tørrer - og gerne indenfor en halv time fra du er hjemvendt fra pladret.


Første skridt er, at spraye cyklen ind – overalt – med sæbe: Fælge, nav, bremser, styr, håndtag, sadel, støddæmpere, gearskifter(e), tandhjul, kæde, kassette osv.

Kæde og kassette bør få et ekstra og grundigt sprøjt sæbe, så gamle olierester også skylles væk.


OBS: De fleste sæber er Svanemærket eller på anden måde certificeret miljøskånsomme.


Dernæst lader du sæben trække i ca. 10 min., hvilke er omtrent samme tid, som det tager at tage tørt tøj på og klargøre vandslange og/eller højtrykrenser.

Højtrykrenser gør det nemt at vaske. Og de fleste gange kan du undlade at vaske efter med børste, da iblødsætningen og højtrykrenserens kraft gør, at ingen jordskjolder efterlades.


Vask med højtrykrenser skal altid foregå med BEVÆGELIG stråle!! Dvs., at du hele tiden bevæger strålen i cirkulære / sideværts, op og ned bevægelser (ligesom i klippet ovenover):

Holdes strålen stille, kan dens tryk trænge igennem pakninger til lejer og ødelægge disse samt støddæmperne og bremserne er ligeså udsat.

Spuleafstanden fra højtrykrenser-geværløbet til cyklen bør være cirka en halv meter.


- Lad dig ikke skramme, brugens af højtrykrenser er nemmere end du tror. Og strålen skal holdes stille i op til mange sekunder før, den trænger igennem pakningerne og forvolder skade.


Vasker du med vandslange anbefaler jeg at bruge vaskebørste(erne), da vandslangens kraft –modsat højtrykrenseren – ikke fjerner jordskjolder.



Kæde og kassette bør få et ekstra og grundigt sprøjt sæbe og børsteskrub,

så gamle olierester også skylles væk 



Efter cyklen er vasket, bør den tørres med klud eller trykluft.

Med trykluft gælder samme princip som med højtrykrenseren; altid bevægelig stråle(!) – også selvom du ikke kan se luften fra trykluftpistolen.


Når cyklen er tørret, skal alle bevægelige dele smøres med tynd olie. Dele som kæde, for / bagskifter, bremsegreb, støddæmpere. (Smør olien på med omtanke for miljøet og din pengepungs skyld.)

Tynd olie ved forgaflens og dropperpostens pakninger (skraberinge) fungerer som glidecreme, samt er med til i vintertiden at afvise vand & mudder.

Når olien er påført, aktiverer du dæmper og dropperpost nogle gange, så olien masseres ned i pakningerne. Derefter tørres overskydende olie væk med en solid klud.


Det er vigtigt, at kæde og kassette er vasket fuldstændig ren fra gamle olierester, så ny olie kan påføres og virke optimalt.

Er kæden ikke ordentlig ren, kan du fx supplerer med et kæderenser-kit, som koster omkring 350 kr. Den er pengene værd, hvis du ikke bruger højtrykrenser.


Det, der IKKE må smøres, er bremseklodser og bremseskiver. Hvis disse får olie, oplever du ikke at kunne bremse – hvilke du helst ikke vil opleve.

Dæktryk og lufttryk i støddæmperne bør også tjekkes.

Er du ikke bekendt med disse, kan jeg anbefale en gylden tommelfingerregel for dæmpertryk, som er din vægt i måleenheden PSi minus 70%: Dvs. 80 kg ~ 80 PSi minus 70% = 24 PSi eller 1,6 BAR.


Dæmpertrykket er ikke så lige til som dæktrykket pga de forskellige producenters opbygning af støddæmerne. Derfor læser du her om dæmpertrykket.

Lufttryk i forgaffel og bagdæmper anbefaler jeg, at du søger denne information via producentens hjemmeside, da trykket i forgaffel og bagdæmper er meget forskellig afhængig af producent.



Til sidst er der kun at sige god vaskelyst!