UD AF KOMFORTZONEN!

Skrevet d. 16.08.2017

af Mads Weidemann



Komfortzonen - vil du frivilligt køre MTB i blinde?


Du bør næppe være kontrolfreak, når du kører mountainbike. Dette kan hurtigt koste dig et styrt eller to eller flere...


Når du cykler, bør du konstant tænke frem mod næstkommende udfordring og dermed mentalt være minimum én sektion, ca. 20-40 meter, længere fremme i tankerne, end du fysisk er på cyklen.


Hvorfor? Se det forholder sig sådan, at når du mentalt er samme sted på sporet, som du er fysisk, vil din hjerne konstant analysere lyde og bevægelser, der kommer fra cyklen, sporet, skoven, omgivelserne m.m.

Analysen tager din hjerne fra en brøkdel af et sekund og op til flere sekunder (afhængig af din fysiske form, kendskab til cyklen, omgivelserne du befinder dig i osv.), hvor du altså i dette tidsrum bruger opmærksomheden på dine analyserende tanker. Det vil sige, at du i dette tidsrum kører i blinde.

- Av, der er vist ingen, som ønsker at køre MTB med "bind" for øjnene.


Vi mennesker er oplært som kontrolfreaks. Vores hjerne vil allerhelst have kontrol over alt, vi gør, som jo er positivt i nogle henseender.



''Mentalt bør du være 100 % tilstede længere fremme på sporet end der,

hvor du med mountainbiken netop befinder dig 



Ved at tænke frem mod næste sektion, optager dette vores tanker, og dermed er der ingen overskud til analyse og refleksion af lyde, der kommer fra cyklen, underlaget, omgivelserne osv. Og laver du en kørefejl, vil hjernen instinktivt handle på denne kørefejl istedet for at analysere og reflektere over, hvad som gik galt.


Når vi mennesker handler instentivt, er vi sjældent bevidst om, hvilken handlinger vi udøver. Kroppen "gør det bare".

Sprøger du en atlet, som fx netop er kommet i mål efter et instenst konkurrenceforløb, kan atleten sjældent huske forløbet.


I professionel idræt bør udøveren altid være længere fremme i tankerne for det øjeblikkelige bedste resultat.

Fx er den mangedoblet world cup vinder i downhill MTB, Aaron Gwin, konstant én sektion længere fremme mentalt end fysisk – og bl.a. er derfor han med høj fart kører ned på flat baghjul uden dæk og uden at vælte. Og derfor han, foran alle andre med kæde, kan vinde uden kæde (og fordi han har alt at vinde og intet at miste, nu hvor kæden er væk).

Fodboldspilleren Lionel Messi forudser altid sine driblinger igennem modspillerenes ben, inden han dribler igennem.

Formel 1 køreren forudser sin konkurrents næste fysiske placering på banen, inden han overhaler, hvor konkurrenten ikke have troet han kunne overhale.

Skiløberen Lindsey Vonn er altid en eller to porte længere på fremme i tankerne, end hvor hun fysisk er på portbanen.

Undertegnet, på baggrundsbilledet, er også mentalt ude over stensektionen og videre mod næstkommende sving, selvom cyklen dårlig nok har påbegyndt turen ned over stenene.

Denne mentale tilstand er ligeså årsagen til, at atleter yderst sjældent hører fx publikum, når han eller hun er midt i action.



Så, hvordan træner du op til at være mentalt længere fremme på sporet?


1) Start på nemt underlag, et underlag uden større udfordringer, fx en fladere strækning på MTB-sporet med nemme sving. Sektionen må ikke være længere end 10 – 15 sek.


2) Lær at huske sektionen i hovedet. Og spørg dig selv, om der pludselig kan komme lyde fra omgivelserne. Hvis ja, så siger du højlydt til dig selv: "Jeg kan forvente lyde fra omgivelserne."


3) Mød sektionen i en overskuelig fart. Ikke i fuld fart, men en fart, hvor du kan tænke frem mod fx kommende sving, fra øjeblikket du kører ind på sektionen.


4) Træn på sektionen indtil du konstant kan tænke fremad og ikke lader dig distrahere af cyklens lyde, underlaget, omgivelserne m.m.


5) Når du mestrer den nemme udfordring, finder du sværere sektioner, og ligeså gør dem tidsmæssigt længere.

(Bliver sektionen for svær/for lang, må du lave en midt imellem.)

Til allersidst kører du fx 5 minutters sektioner, hvor du er fuldkommen bevidst om, hvad der kommer næst på sporet - og hvor dine tanker allerede er, inden du visuelt og fysisk kommer tilstede, og derfra er dine tanker allerede videre...



''Kig hen af sporet i vandret linje i stedet for ned i forhjulet 



Konklusionen på denne mentale tilstand er, at dine tanker konstant er i bevægelse, og de ikke stopper op, hvis du fx laver en kørefejl.

Dermed kører du generelt hurtigere - bedre Stravatider, du kører med større sikkerhed igennem sporet, da din kontrolhjerne ikke har tid til at bremse din fart, når du kører over tekniske udfordringer, som måske er større end du evner, eller underlaget er pårøst/rokkeligt.


Lad mig da nævne, at imellem dette indlæg blev uadbejdet, var jeg ude på min sædvanlige morgenløbetur på omtrendt 30 min.

Turen gik denne morgen afsted på stranden og over molesten, det var ikke store og urokkelige molesten, men mindre og rokkelige molesten, hvor jeg ikke havde tid til at tænke over om stenene rullede eller ej, hvis jeg gjorde det, var jeg rullet med. I mine tanker og visuelt var jeg konstant tilstede ca. 20 meter længere fremme på molestenene.


God træning :-)