STYRT

Skrevet 02.04.2019

af Mads Weidemann



Ingen af os kan komme udenom det, vi styrter før eller siden.


Jeg hører til tider folk sige, HVIS jeg styrter... Hmmmmmm... Næ nej, det hedder, NÅR du styrter!

Nu skal jeg ikke male fanden på væggen, men på et eller andet tidspunkt i din MTB-karriere styrter du – og det vil du gøre nogle gange. Og når styrtet sker, kan styrtet være altafgørende for din videre færden i sporten.


Der er betydelig forskel på, hvordan du mentalt gearer din bevidsthed ved at bruge ordet NÅR i stedet for HVIS. Bruger du HVIS jeg styrter, overbeviser du dig selv om, at det sker (måske) aldrig. Og den dag du styrter, kan det have mentale konsekvenser, hvis du går i forestillingen om, at styrt ikke forekommer for dig. Fortæller du derimod dig selv, NÅR jeg styrter, så ved din hjerne, at det blot et spørgsmål om tid, og derfor er du underbevidst mere forberedt.


Når du er styrtet

Når du har rejst dig efter at været styrtet, skal der analyse til. Fordi du skulle jo gerne kunne undgå at lignende sker i fremtiden.

Så, hvordan bearbejder du et styrt: Du spørger dig selv, hvorfor du styrtede? Så vil du sikkert med det vons svare," jamen, jeg lavede jo en fejl". Ja, det gjorde du, men hvor lå fejlen?? Det er med statsgaranti, at fejlen ikke lå akkurat lige der, hvor du styrtede. Fejlen skal findes lidt længere tilbage på sporet. Du bør altid spole din indre film minimum 50 meter tilbage inden du styrtede, og derfra analysere din kørsel hen til selve styrtet.


Lad mig komme med nogle eksempler fra egne styrt:


Quebec - Canada, 2008. Vælter og stikker hånden ned ml. to store sten, som resulterer i et forstuvet højre håndled. Analyse: 20 metrer tilbage inden styrtet, er der et fald i terrænet på sporet, hvor jeg næppe er i tilstrækkelig nedkørselsposition. Jeg kommer i forvægt, ryger ud over styret og vælter.


Queenstown - New Zealand, 2009. Vælter og brækker højre håndled. Analyse: Fejlen findes 30 meter tilbage på sporet, hvor jeg i høj fart gennemkører et sving. Ud af svinget vil jeg meget eksplosivt træde i pedalerne, men cyklens gear er ikke tiltrækkelig tungt kontra cyklens fart og deraf med ben, der træder som et piskeris. Jeg træder højre pedal ned i underlaget, bliver kastet over styret og tager fra med højre hånd.


Nordskoven - Silkeborg, 2017. Vælter i midten af et berm (sving) og slår venstre knæ. Analyse: 15 meter forinden svinget, kommer jeg med for høj fart kontra manglende lav position og deraf for sent til at reagere på bermets beskaffenhed. Forhjulet kører ud over bermets top og jeg vælter.


Fruens plantage - Næstved, 2018.  Fire meter forinden styrtet glider baghjulet ud i et venstre sving og rammer en dyb bunke med blade og muld. Cyklen står i et splitsekund stille, hvorfra min krop forsætter i fart, får overvægt og vælter ned i skovbunden. Analyse: For høj indgangsfart og manglende lav position, som gør mig ustabil og deraf styrter.


Det var fire eksempler på styrt. Er par af dem med hospitalsbesøg, og et par af dem, hvor jeg på stedet heldigvis kunne køre videre.

Selv de allermindste styrt bliver for mit vedkommende gennemanalyseret, for at finde frem til årsagen, så fejlen helst ikke gentager sig i fremtiden.

Får jeg ikke tilstrækkelig analyseret mit styrt, vil der i mig findes en skræk for givende sektion, næste gang jeg møder denne.



Hvornår har du sidst styrtet, og hvad skyldes fejlen?

Spørg dig selv, hvornår du sidste gang har styrtet, og hvad fejlen var? Det lyder måske for banalt - for simpelt, men det er faktisk være ret interessant at analysere tilbage inden styrtet og lege 'den sort boks'.



God fornøjelse :-)