Mountain Bike Skills
& MOUNTAINBIKE
Litteratur af Mads Weidemann
E-bog og fysisk bog. Uanset dit niveau og MTB-disciplin får du mere kørselsflow, sikkerhed, selvtillid, linjevalg succesoplevelser & hurtigere Strava-tider for under halv-delen af prisen på en ny solid mountainbike-hjelm.
STYR & BREMSEGREBSVINKEL
Skrevet d. 31.12.2013
af Mads Weidemann
Den rette og mest komfortable vinkel på styr og bremsegreb, uanset om det er riser eller flat styr, er vinklen, hvor du IKKE får ondt i håndfladerne, sovende hænder, ømme håndled, arm pump, ømme albueled og ømme skuldre. Altsammen fordi dit styr og bremsegreb er vinklet forkert!
Vi starter med styrets vinkel og at se på den medfødte vinkel på dine håndled.
Prøv at række armene frem, imitere du afslappet holder om styret og se din naturlige vinkel på dine håndled. Hvis du er ligesom 99% af alle andre mennesker, så peger lillefingersiden nedad, right?
Kig derefter på dit styr og se, hvilken vej styrets ender peger... - Måske de peger stik modsat? Hvis de gør det, er det så en naturlig måde? - Nej, bestemt ikke! Styret tvinger dine hænder i en position, hvor det er total udenfor naturens lov, og deraf sender kroppen signaler til hjernen som fx hænderne sover, ømme håndled, armpump, ømme albueled, smerter skuldre osv osv.
- Derfor, gør dit styr så naturligt for dine hænder/håndledvinkel.
Hænderne kommer naturligt på plads. Du får skuldrene ned fra ørerne, blikket op, brystet frem, ranket ryggen og svej i lænden - altså naturligt spænd i kroppen, som er det, vi stræber efter som menneske... (vi gider ikke krum ryg - det er ikke godt for noget som helst. RANK RYG!!) - og WUPTI, så er du på vej til at blive en bedre rytter, da du reagerer hurtigere med ranket end krummet ryg, er mere forudsigelig på sporet idet blikket kommer op, mere centreret på cyklen, mere effektivt tråd da du aktiverer core-musklerne og de to store Latissimus Dorsi muskler, som er ren doping til dine tråd - blot for at nævne nogle af fordelene. Du vil klart synes om det :)
Bremsegreb
Disse livsnødvendige greb skal hverken side lodret, vandret eller over vandret!
De skal sidde i 45 grader på styret - dvs. midt imellem vandret og lodret.
Hvorfor 45 gr.? Fordi dine greb skal flugte en lige linie fra albue gennem underarm til fingerspids, som cirka er 45 gr.
Fordele ved bremsegreb i 45 gr. kontra lodret: Du skal ikke "ned" efter dine greb for at bremse, hele tiden krum hånd om styret, ingen arm pump, afslappet skuldre og afslappet kørestil, ingen brækkede tommelfingre da de typisk er støddæmpere istedet for håndfladerne.
Ulemper ved vandrette bremsegreb kontra 45 gr.: For lave albue eller for høje albuer og låste skuldre, generel for lav og anspændt position på cykel, anspændt rygmuskulatur, anspændt nakke, unormal vinkel i dine håndled og arm pump.
Giv begge indstillinger et skud. Vær tålmodig. Kør med det nogle gange og vær bevidst på forskellen.
Allerede fra dag et kan du køre i evighed uden at få sovende hænder.