OPKØRSEL

Skrevet d. 03.11.2022

af Mads Weidemann


Opkørselsteknik er en fin balance i at holde vægten centreret over cyklen, så du undgår ufrillig forhjulsløft og/eller hjulspin på baghjulet.


En gylden tommelfingerregel er, at jo stejlere opkørslen er, desto længere frem på sadlen bør du sidde, samt lavere overkrop/brystet tættere på styret bør du have.

Det vil sige, at når opkørslen begynder sidder du typisk midt på sadlen - der hvor du sidder mest behageligt.

Opkørslen begynder at stige, og du rykker længere frem på sadlen samtidig med, at du sænker overkroppen for at holde positionen foran på cyklen. Jo mere oprejst overkrop, desto mere vil tyngdekraften hive dig bagover (tyngdekraften hiver i dig primært fra bunden af bakken) og du vil miste balancen, fordi forhjulet bliver ustyrligt og cyklen begynder at styre i øst og vest.


     De helt stejle

Når opkørslen bliver stejlere og til sidst rigtig stejl, bør du gradvist søge længere ud med sadelpidsen og til allersidst søge HELT ud på sadlens næse, helt frem og hvile på mellemkødet. Ja av, hvile på mellemkødet. Jeg kan betrygge dig med, at det blot er et spørgsmål om tid, før du tilvender dig, at hvile netop dér.


Når du hviler helt ud på sadlens alleryderste punkt, bør overkroppen/brystkassen også være tæt på styret, for så er opkørslen virkelig stej.


     Stående eller siddende

Om du kører stående eller siddende opad, er et spørgsmål om underlagets udfordringer. Jo færre udfordringer, desto mere siddende i sadlen og omvendt.


Cykler du stående opad, kan det være en fordel kun at være en smule stående over sadlen, så du skiftevis kan cykle stående og siddende. I denne lave stående position, er konsekvensen næppe betydelig, når du rammer fx en glat rod og baghjulet spinnder rundt. Er du for høj i din stående positioin, vil du typisk miste balancen og ende med at sætte foden ned. Men med kun 3-5 cm stående over sadlen, kan du i fleste tilfælde redde den med at bounce tilbage på sadlen, genfinde trådet og forsætte.


     Inden du cykler opad

Inden du cykler opad, er det til din fordel at have bedømt linjen opad, så du er forberedt på udfordringerne, som kommer. Det kan også være, at linjen "alle andre" cykler ikke er den mest fordelagtigt, men kun fordi, at "alle andre" cykler der, hvor sporet er mest synligt.
Det kan også være, at mens du kigger linje, ser du en mindre stejl linje. Hvem ved, det betaler sig at kigge.


Når du påbegynder opkørslen, forsøg da at kigge opad mod toppen - eller hvor sporet forsvinder. Ved at kigge mod toppen eller nærmeste top, kan du bedømme terrænet og forberede din position og dit tråd. 


God tur!