How to BERMS

Skrevet d. 26.12.2017

af Mads Weidemann



Hvordan kører man berms? Det er meget simpelt, og kan løses med et simpelt linjevalg

Og jeg kan ligeså godt sige det: Du bliver berms-mester, hvis du ihærdigt træner efter at have læst denne artikel ;-)


Denne simple og "gylden" linje til kørsel i berms starter efter mantraet start højt & slut lavt, hvorfor du udnytter svingets energier, som er lig med mere acceleration ud af svinget.

Så fra nu og altid, bliver dit berm-mantra: START HØJT & SLUT LAVT.


På billederne ser du, at grøn pil er fartgivende linje✅ og rød pil er fartdræbende linje❌


Du bør blive op på bermets væg, indtil du kan spotte/bedømme svingets udgang, hvorfra du søger ned. Læs igen: Du bør blive op på bermets væg, indtil du kan spotte/bedømme svingets udgang, hvorfra du søger ned.

Koncentrere dig blot om at få forhjulet op på bermets væg. Baghjulet følger 'bare' med, og vil køre en lidt anden linje end forhjulet. Derfor bør du ikke gøre det til et stort mysterium, hvorfor baghjulet ikke følger forhjulets linje.


Dog er der ét kriterie, som bør opfyldes, før du begynder at træne den grønne linje: Dette er, at du fuldkommen slipper bremserne, fra du er i bermets top og derfra begynder at accelere fra mod udgangen og bunden af bermet. Så altså ingen bremseri fra du øjner svinget udgang og begynder at accelerere.


Og her kommer et mere mantra, som matcher din nedbremsning, et nedbremsnings-mantra:

Langsom indgang = hurtig udgang✅ (Hurtig indgang = langsom udgang❌)

Kommer du i overskuelig fart ind i svinget, kan du nå at ramme linjen og lade dig accelerere...

Kommer du i uoverskuelig fart ind i svinget, når du typisk næppe at ramme linjen og du opnår ingen acceleration.


God træning!