TRYKFORDELING

Skrevet d. 16.10.2018

af Mads Weidemann



Trykfordeling i sving for bedre dækgreb.


Bruger du aktivt dine fødder, når du kører igennem svingene, vil du opleve at få bedre dækgreb med sporet - altså større sikkerhed og højere fart.


Når du kører ind i svinget, har du lært at pege navlen/twiste hoftepartiet i svingets retning.

I øjeblikket du peger navlen, sænker du tilmed hælene og presser fødderne hårdt ned i pedalerne (uden at krumme tæerne).


Hælenes sænken mod underlaget bør følge navlepeget/hoftetwistet. Dvs., i alt den tid du twister hoftepartiet og peger med navlen, bør du konstant trykke hælene mod underlaget og presse fødderne ned i pedalerne. Og når du igen slipper hoftetwistet, slipper du ligeså trykket fra fødderne.

En fordel er at opleve trykket mod underlaget som en slowmotion-agtig bevægelse, hvor du på intet tidspunkt slipper trykket, mens du kører igennem svinget.


Når du har sluppet trykket og kører videre gennem sporet, bør dine hæle finde tilbage og hænge med naturlig vægtpåvirkning, som de “plejer” i din Grundposition.


Med begge fødder på linje giver trykfordelingen dig største udbytte. Og presser du lige hårdt med begge fødder, vil (de ydre kræfter) tyngde- og centrifugalkraften hjælpe dig derfra med ekstra vægt på yderste side - de ydre kræfter skal du ikke tænke på, de er kun med til at gøre forvirringen endnu større ;-)


Se på Sandra, hvordan hendes hæle presses mod underlaget gennem svingene. Læg også mærke til når hun har afsluttet svinget, at hælene finder tilbage til “normal” - altså naturlig vægtpåvirkning.