HUSKELISTE

Når du er tilmeldt en MTB-ferie, forsøger vi herunder at besvare nogle af de praktiske spørgsmål, du måtte have.

Med listen herunder har vi nedfældet praktisk udstyr, som gør dig rustet til alle vejrforhold, små-defekter, fornødenheder osv.

 

Inden du læser listen, bør vi næppe nævne, at en god fysisk form naturligivs et krav, da du dagligt er minimum 6 timer på cyklen (inkl. fornødne pauser) i 3 til 7 dage og med tilhørende læring og udvikling. Dette er fysisk anstrengende, og kræver sin mand eller kvinde. Hvis du mener, at din fysiske form ej er tilstrækkelig må du igang med træningen!

 

Under cykelturen anbefaler vi at medbringe energiprodukter i form af:

  • Drikkelse
  • Gel
  • Barer
  • Klapsammenmad, fx rugbrødsmad med smør & honning
  • Havsalt som næring i vandet

Det er mulighed at tanke eller købe vand igennem dagen, men hav altid rigeligt med.

 

Vi anbefaler at forreste kædehjul er 26-30 tands, såfremt din MTB har monteret 1 x 11 eller 12 speed. Har din MTB monteret to klinger foran, bør du ikke gøre noget.

 

Praktiske ting at iføre sig under cykelturen:

  • Solcreme
  • En funktionel cykelhjelm beregnet til turens formål
  • Solbriller, evt. med flere typer glas til diverse vejrforhold
  • Flere lag cykeltøj, så du evt kan tage af eller på afhængig af vejret
  • Cykel-/baggyshorts med puder - for din egen bagendes skyld ;-)
  • Beskyttelsesudstyr. Ønsker du at iføre dig beskyttelsesudstyr for at føle større tryghed, så er det dét, du gør.

Du undervises indenfor trygge rammer, og det er meget individuelt, om det er sikkerhedsudstyret, som øger din tryghed.

 

Medbring en rygsæk beregnet til MTB-brug med integreret vandblære og indhold af:

  • Regnjakke
  • Multitool
  • Dækjern
  • Min. 2 ekstra slanger (Desuden er dæk til bjergrige forhold en stor fordel at montere på cyklen, inden rejsen begynder, hvilke kraftigt minimerer risikoen for punkteringer. Vi kan anbefale dækbredde fra 2.3 til 2.6 tommer samt dækkets "compound" i ‘EXO’, ‘Double DD’ eller ‘DH casing’. Har du 27.5+ bør du blot sikre dig dækkenes compound.
  • Pumpe/CO2-pumpe inkl. ekstra patroner
  • Geardrop
  • Samleled til kæde
  • Bremseklodser(!)
  • Solcreme
  • Ekstra trøje fx fleece-/vindvest, svedundertrøje m.fl.
  • En ”BUFF”; halsrør/hjelmhue
  • Knæ- og albuebeskyttelse, eller anden form for beskyttelse. Vigtigst er, at du føler dig forsvarlig beskyttet til terrænets beskaffenhed
  • Fryse- eller små affaldsposer til at indpakke udstyret i rygsækken, hvis regnen siler ned.

 

Er uheldet ude, er instruktøren førstehjælpsuddannet og medbringer førstehjælpkit, mobiltelefon med nummeret til lokal ambulancetjeneste.

 

Der bør også tages højde for brug af energi på:

  • Jetlag (hvis der fx køres/rejses til om natten)
  • Højdeforskelle. Fx i Østrig og Italien bevæger vi os ml. 800-3000 meter over havets overflade.
  • Temperatursvingninger
  • Tættere på Solen
  • Anderledes ude- & indeklima
  • Pludselige omskiftelige vejrforhold

 

Med dagens høje aktivitetsniveau skal der tankes op til morgendagen. Derfor anbefaler vi, at du spiser et solidt morgen, frokost og aftens måltid og gerne tager en ekstra portion.

Lokationerne byder på supermarkeder, sportsbutikker og cykelhandlere, hvilke gør det muligt at supplerer på overnævnte, hvis ikke dette medtages hjemmefra. Men vi kan ikke garantere, at overnævnte kan købes lokalt. Vær derfor forberedt hjemmefra.

 

Generelt bør du pakke TØJ TIL ALLE ÅRSTIDER !!

Når vi er i bjergene, og selvom kalenderen eller temperaturen siger 'sommer', ved man aldrig, om der passerer en spontan snebyge.

 

På dig under cykelturen bør du af sikkerhedsmæssige årsager altid bære:

  • Dit Blå EU-sygesikringskort
  • Dit almindelige gule Sygesikringskort
  • Din telefon med tilstrækkelig strøm til at holde dagen igennem

 

Fik du læst vores Sikkerhed & Ansvar?

FØLG MED PÅ SOCIALE MEDIER

#mtbakademiet

#succesoplevelse

#påvejmodmålet

#legpåmtb

MTB AKADEMIET er en del af CykleAkademiet IVS

CVR-nummer 36689811

 

m: info @ mtbakademiet.dk

t: +45 - 607 85 085

Alle rettigheder forbeholdes MTB AKADEMIET

© Copyright 2018

Hjemmesidens design & tekst: Mads Weidemann