STØDDÆMPEROPSÆTNING

Skrevet d. 21.04.2017

af Mads Weidemann

 

 

Når jeg kører undervisning, og generelt cykler mig en tur på skovens anlagte spor, møder jeg alt for mange med forkert indstillede støddæmpere - ihvertfald ikke en indstilling, der iflg. min erfaring er til gavn for vedkommendes kørsel og dertil udvikling.

 

Tæt på alle støddæmpere på mountainbikes fra kr. ca. 8.000,- er med luft. På fabrikantens hjemmeside finder du en vejledende tabel med din vægt og tilhørende mængde luft målt i enheden 'psi'.

Fx på Rock Shox gafler sidder denne psi-tabel påklistret venstre gaffelben.

 

Som du læste, er tabellen vejledende. Jeg erfarer selv gennem min professionelle karriere at tilpasse støddæmperen efter vægt og/eller kørestil udfra en simpel tommelfingerregel:

 

Gummiringen, som sidder på næsten alle støddæmperes inderben, bør have vandret 3/4 dele af forgaffelbenet/bagdæmperskaftet, når du kører på flad vej fx grusvej og med alt din vægt og kraft i én hurtig komprimerende bevægelse, presser cyklens dæmper/e sammen (HUSK, at kompressionen primært bør ske med benene og ikke KUN i armene!).

Aggressiviteten du presser med indenfor de første 2 forsøg, passer nogenlunde til den aggressivitet (eller mangel på samme) du kører med på sporet.

NOTE: Hvis ikke du ejer en o-ring på bæmperen/nes inderben, kan du til lejligheden montere en tynd kabelstrips.

 

Inden du afprøver, skubber du o-ringen op eller ned til der, hvor ydrebenet møder inderbenet, låser dæmperen/ne op på lock-out funktionen, eller slår over på 'Trail'', hvis du har CTD-funktion (1. Climb 2. Trail 3. Descent) på dæmperen/ne.

 

 

"Hellere lidt for bløde støddæmpere end lidt for hårde..."

 

 

Bløde støddæmpere giver komfort og "holder dig på sporet", hvorimod for hårde dæmpere sparker dig ud af rytmen, og føles som at ride på en vild og umedgørlig hest.

 

 

Har du husket støddæmperens rebound-justeringsskrue!?

Den røde skrue i bunden af forgaffel og på bagdæperen, bør jursteres til 1/3 af maksimum klik på forgaflen og 2/3 af maksimum på bagdæmperen (er du en tung rytter, eller har aggressiv kørestil justerer du bagdæmper-reboundskruen til 3/4 dele af maksimum).

 

Drej altid modsat uret fra langsomst og ud. Dvs. fra helt skruet ind og ud mod dig selv.

 

Er der på forgaflen fx 15 klik til maks., bør den stå på 5 klik. Er der fx 30, bør den stå på 10.

Justér 2/3 af maksimum klik på bagdæmperen. Er der fx 12 klik, bør justérskruen drejes op på 8 - også her, fra helt i bund og modsat urets retning.

 

- Dermed har du indstillet hastigheden, så cyklens dæmper returnerer fra at være komprimeret tilbage til "normal" i en afbalanceret rytme.

 

Jamen Maaaaaadsss, hvorfor bør hastigheden på rebound-enheden ikke stå ens fx 1/3 del både for og bag!??

Fordi: Returnerer forgaflen for hurtigt, skyder gaflen dig ud af balance. Og returnerer bagdæmperen for langsomt, vil den ikke kunne følge med til at absorbere terrænet tilstrækkelig.

 

 

Tokens

Kører du med tokens i forgaflen (det ved du, hvis du gør), bør du som udgangspunkt - ud fra anviste psi kontra din vægt på fabrikatens anvisninger - gå ca. 5 psi ned for hver isat tokens.

 

 

Hav altid for øje når du kører mountainbike, at dæmperne bør slå blidt i bund minimum 2 gange på turen.

Læg mærke til dæmperens gummiring, hvor denne sidder, hver gang du stopper for drikkepause - hvilke jeg tænker, at du gør ca. 3 gange på én time ;-) Gummiringen skulle gerne sidde helt i toppen af forgaflen eller helt i bunden af bagdæmperen.

Inden du kører videre, glider du ringen tilbage, så du på ny og til næste drikkepause kan se, hvor den sidder.

 

 

Åh ja, en sidste ting: Husk, at for hver eneste tur at aftørre og dæmper-inderbenene for snavs, støv, olierester osv., hvilke altså forlænger levetiden på din forgaffel/bagdæmper.

FØLG MED PÅ SOCIALE MEDIER

#MTBakademiet

MTBakademiet er en del af CykleAkademiet IVS

CVR-nummer 36689811

 

m: info@mtbakademiet.dk

t: +45 - 607 85 085

Alle rettigheder forbeholdes MTBakademiet

© Copyright 2018

Hjemmesidens design & tekst: Mads Weidemann