STØDDÆMPEROPSÆTNING

Skrevet d. 21.04.2017

af Mads Weidemann

 

 

Når jeg kører undervisning, og generelt cykler mig en tur på skovens anlagte spor, møder jeg alt for mange med fejlagtigt indstillede støddæmpere - ihvertfald ikke en indstilling, der iflg. min erfaring er til gavn for rytterens kørsel og succesoplevelser.

 

Ud med luften og ind med glæden!

Tæt på alle støddæmpere på mountainbikes fra kr. ca. 8.000,- er med luft. På fabrikantens hjemmeside finder du en vejledende tabel med din vægt og tilhørende mængde luft målt i enheden PSI. Eller på fx på Rock Shox og Fox forgafler sidder denne PSI-tabel påklistret venstre gaffelben.

 

Som du læste, er tabellen vejledende. Jeg erfarer gennem min professionelle undervisningskarriere at tilpasse mine egne og kursisternes støddæmper udfra to simple tommelfingerregler: Én efter vægt og én efter kørestil.

Uanset hvilke tommelfingerregel du foretrækker, bør støddæmpernes lock-out funktion altid være slået helt fra. Har støddæmperen CTD-funktion (1. Climb 2. Trail 3. Descend) bør denne stå på Descend.

 

 

''Din vægt i PSI minus 10 i forgaflen

og det dobbelte af din vægt i PSI i bagdæmperen

 

 

- Tommelfingerregel 1, VÆGT

Denne indstilling matcher 95% af alle mountainbikeryttere.

Forgaflen: Mængden af luft målt i PSI bør være det samme som din vægt minus 10 PSI. Altså, vejer du 75 kg. bør du pumpe 65 PSI i forgaflen, 75 kg ~ 75 PSI minus 10 PSI = 65 PSI.

Bagdæmper: Dobbelte PSI kontra din vægt. Det vil sige, vejer du 75 kg, pumper du 150 PSI i din bagdæmper, 75 kg ~ 75 PSI x2 = 150 PSI.

OBS! Når du skruer pumpehovedet af dæmperventilen, vil forgaflen typisk tabe 2-5 PSI og bagdæmperen tabe 9-20 PSI. Dette tjekker du ved, et par gange og skrue pumpehovedet af for at tjekke tabet og derfra inkludere tabet i luftpåfyldningen.

 

 

- Tommelfingerregel 2, KØRESTIL

Gummiringen, som sidder på næsten alle støddæmperes inderben, bør have vandret 3/4 dele af forgaffelbenet/bagdæmperskaftet, når du kører på flad vej fx grusvej og med alt din vægt og kraft i én hurtig komprimerende bevægelse, presser cyklens dæmper/e sammen (HUSK, kompressionen bør primært ske med benene og ikke KUN i armene).

Aggressiviteten du presser med indenfor de første 2-3 forsøg, passer til aggressiviten (eller mangel på samme), du kører med på sporet.

NOTE: Hvis ikke du ejer en tynd gummiring på bæmperen/nes inderben, kan du til lejligheden montere en tynd kabelstrips.

Inden du afprøver, skubber du gummiringen op eller ned til der, hvor ydrebenet møder inderbenet.

 

 

''Hellere lidt for bløde støddæmpere end lidt for hårde

 

 

Bløde støddæmpere giver komfort, "holder" dig på sporet og giver dig succesoplevelser, hvorimod for hårde dæmpere sender dig ud af rytmen, giver dig "øv-ture" og mest af alt føles som at ride på en vild og umedgørlig hest.

 

Støddæmperne er konstrueret til at gå helt i bund

Ja, gu er de så! Støddæmperne bør slå blidt i bund minimum 2-4 gange på turen.

Læg mærke til dæmperens lille gummiring, hvor den sidder, hver gang du stopper for 'drikkepause' - hvilke jeg tænker, at du gør ca. 3 gange på én time. Gummiringen skulle gerne sidde helt i toppen af forgaflen og/eller helt i bunden af bagdæmperen, såfremt du kører med støddæmperne i Descend/'helt åbne'.

Inden du kører videre, glider du ringen tilbage, så du på ny og til næste drikkepause kan se, hvor meget affjedring du bruger.

 

For meget og for lidt luft:

  • For meget luft i forgaflen vil typisk give ømme skuldre.
  • For lidt luft i forgaflen vil typisk give ømme håndled.
  • For meget luft bagdæmeren vil typisk føles som en hardtail eller en utæmmelig hest.
  • For lidt luft i bagdæmperen vil du føle, at cyklen kollapser under dig, når den rammer hullerne.

 

Har du husket støddæmperens rebound-justeringsskrue?

Den røde skrue i bunden af forgaffel bør jursteres til 1/2 af maksimum klik på forgaflen og 3/4 af maksimum på bagdæmperen. (Med maksimum mener jeg, hvor dæmperen retter sig hurtigst ud/kommer hurtigst imod dig.)

Er der på forgaflen fx 12 klik til maks., bør den stå på 6 klik. Og på bagdæmperen 3/4 af maksimum klik: Er der fx 12 klik til maksimum, bør den røde justérskrue drejes op på 9, altså med kun er tre klik inden maksimum.

 

Jamen Maaaaaadsss, hvorfor bør hastigheden på rebound-enheden ikke stå ens både for og bag!??

Fordi: Returnerer forgaflen for hurtigt, skyder gaflen dig ud af balance. Returnerer bagdæmperen for langsomt, vil den ikke kunne følge med til tilstrækkelig at absorbere terrænet.

I store træk løfter forgaflen kun din overkropsvægt, mens bgdæmperen løfter hele din krops vægt. Derfor!

 

Tokens

Kører du med tokens i forgaflen - det ved du, hvis du gør, bør du som udgangspunkt gå ca. 5 PSI ned for hver isat tokens.

 

Åh ja, en sidste ting: Husk for hver eneste tur at aftørre og dæmper-inderbenene for snavs, støv, olierester osv., hvilke altså forlænger levetiden på din forgaffel/bagdæmper.

FØLG MED PÅ SOCIALE MEDIER

#MTBakademiet

#succesoplevelse

#legpåmtb

MTBakademiet er en del af CykleAkademiet IVS

CVR-nummer 36689811

 

m: info @ mtbakademiet.dk

t: +45 - 607 85 085

Alle rettigheder forbeholdes MTBakademiet

© Copyright 2018

Hjemmesidens design & tekst: Mads Weidemann