RANK RYGGEN!

Skrevet d. 19.03.2014

af Mads Weidemann

 

 

Sådan sagde min mor én gang til mig som lille, og jeg krummede den aldrig igen!

Selvfølgelig havde min kloge mor en bagtanke med påtalen, som jeg senere hen inderligt har takket hende mange gange for.

 

Hvorfor ranke ryggen?

Visuelt giver en ranket ryg mere personlighed, aura og autoritet. Vor Herre skabte os til at gå med rank ryg, hvilket han må have ment, er bedst for os mennesker gennem et langt liv. Helbredsmæssigt giver det blandt andet bedre vejrtrækning. En god vejrtrækning kan eliminere kronisk hovedpine og træthedsproblemer.

I yoga-verdenen hedder det sig at alderen på dit helbred, er lig den fleksibilitet, din ryg har.

 

 

"Vi er ikke født til at være krumrygget - det er kun dårlige vaner, der giver os krum og usund ryg!"

 

 

Lad mig komme med nogle opsummeringer fra tidligere indlæg:

 

"... ryggen rankes: Hvilke automatisk bevirker, at du kigger ligefrem istedet for ned i forhjulet, og har overblik til at reagere gennem terrænet. Cyklen accelerer ikke fra dig, eller du falder ej ud over forhjulet."

 

"... ranket ryggen og svej i lænden - altså naturligt spænd i kroppen, som er det, vi stræber efter som menneske... (vi gider ikke krum ryg - det er ikke godt for noget som helst. RANK RYG!!) - og WUPTI, så er du på vej til at blive en bedre rytter, da du reagerer hurtigere med ranket end krummet ryg. Du er mere forudsigelig på sporet idet blikket kommer op, mere centreret på cyklen, mere effektiv i trådet da du aktiverer core-musklerne og de to store Latissimus Dorsi muskler, hvilke er ren doping til dine tråd - blot for at nævne nogle af fordelene. Du vil klart synes om det.

 

 

"... Det tager tid, timing, tålmodighed og selvtillid. Tro på det. Og du bliver en sand mester til at hoppe.

Summa summarum:

1) Rank ryg

2) Kig derhen hvor du vil lande..."

 

 

Vægten må IKKE ligge i armene!

Med ranket ryg på cyklen bærer du dig selv på en sund og skånsom måde. Vægten af overkroppen kommer ned i benene og placeres i krankboksen, hvor vægten altid bør være!

 

Med rank ryg aflaster du blandt andet håndflader, håndled, albueled, skuldre, nakke, lænd og en mulig hovedpine - Hovedpine kan komme fra meget spændte skuldre og nakke.

 

Dit greb om styret skal være, som du holder om to ukogte æg

Du kan kun imitere, at du holder om to æg ved at spænde op i din core og ranke ryggen.

Hvis vægten er på styret gennem ujævnhederne, så fanges forhjulet. Og derfra er der ikke langt til, at du ligger nede i skovbunden på alle fire og jamrer...

 

Brug anklerne som et led

Brug anklerne til at stabilisere din vægt på cyklen. Mange har tildens til at køre med anklerne låste. Brug anklerne som et ekstra vippeled, hvilket giver mere støddæmpning til kroppen og balanceføling i tæerne."

 

 

Tips til en sund & ranket ryg:

Rejs dig op! Saml fødderne. Stræk dine stærke ben samtidig med, at du spænder musklerne i dem. Spænd op i dine mavemuskler, træk navlen ind til rygsøjlen, skyd brystet frem og sæt skuldrene "ned på balderne". Stræk armene over hovedet og hold spændet i arme, krop, ben - husk fødderne samlet.

 

- Begynd langsomt at bøje bagover... Bliv gerne ved til smertegrænsen. Hvis du hører små knæklyde, er det et sundhedstegn. Det er små gaslommer der er ophobet mellem dine ryghvirvler fra usunde stillinger.

 

Efterfølgende laver du et modstræk, hvor du rækker efter dine tæer, eller sigter at få brystet til knæene.

Gør denne øvelse et par gange om dagen, og du vil efter tre måneder være mere smidig end nogensinde, have bedre stil på cyklen og staturmæssigt sikkert stråle om kap med Solen.

FØLG MED PÅ SOCIALE MEDIER

#MTBakademiet

MTBakademiet er en del af CykleAkademiet IVS

CVR-nummer 36689811

 

m: info@mtbakademiet.dk

t: +45 - 607 85 085

Alle rettigheder forbeholdes MTBakademiet

© Copyright 2018

Hjemmesidens design & tekst: Mads Weidemann