KLAMPE OPTIMERING

Skrevet d. 06.02.2018

af Mads Weidemann

 

 

Vil du have ét godt råd til bedre balance med dine kliksko? Bedre balance spørger du sikkert, og dertil svarer: "jeg er jo klikket fast..!"

Ja, det er korrekt. Men det er nødvendigvis ikke lig med, at du ejer balance. Bedre balance får du ved at glide klamperne så langt tilbage som muligt.

Jo længere fremme dine klamper sidder under skoene, desto mere hviler du på tæerne og desto mindre balance har du. Foden krummes, fordi kropsvægten er placeret ovenpå tæerne, som i sig selv ikke er stærke nok til at bære vægten.

 

- Du kan jo prøve at stille dig på tæerne og forsøge at holde balancen ved (og KUN) at hvile på tæerne. Du oplever, at du hurtig krummer tæerne - krummer hele foden, for at holde balancen. Og når foden krummes låser ankelleddet og muligheden for balance mindskes.

Konklusion: Jo mere du hviler på tæerne, desto mindre balance har du, fordi foden krummes og ankelledet låser.

 

"Jo mere du hviler på tæerne, desto mindre balance har du,

fordi foden krummes og ankelledet låser"

 

Hva' så!?

Klamperne glides så langt tilbage som vist på billederne herunder (- og de kan ikke komme for langt tilbage, sådan som alle kliksko stadig er designet i skrivende stund, feb. 2018. Groft sagt bruger skoprocenterne en skabelon fra landevejsskoen, som ikke matcher moderne mountainbike.) Dermed kommer klampen ind under fodens bredeste punkt, også kaldet forreste trædepude. Når du hviler på forreste trædepude er din mulighed for balance på cyklen størst.

- Igen kan du træde tilbage op på tæerne. Denne gang hviler på forreste trædepude og forsøger at lade tæer "svæve". Svæve mener jeg, at tæerne ikke skal presses ned i gulvet, men blot ligge afslappet, så du evt. kan mærke sokkerne. Desuden vil du mærke, at ankelleddet er fleksibelt og balancen nu styres i ankelleddene.

 

 

"Jo mere du hviler på forreste trædepude, desto mere balance har du,

fordi tæerne og ankelleddet kan bevæges"

 

 

Hav den optimale kliksko

Vælg hellere en billig end dyr MTB kliksko. En dyr sko og stiv sko er beregnet til at at køre "tons" eller til MTB-profferne, hvor det handler om, at alt den power du træder i pedalerne omsættes til fremdrift. Generelt i MTB-sporten er der naturligvis også fokus på fremdrift af cyklen. Men når cyklen triller afsted på sporet, er sporet den største udfordre til balancen. Derfor jo dyrere og jo mere din MTB-sko ligner en cykelsko fra landevejens Tour de France, desto stivere er den og desto mindre hjælp til balancen, vil du få.

 

 

"Jo dyrere og jo mere din MTB-sko ligner en cykelsko fra landevejens Tour de France, desto stivere er den og desto mindre hjælp til balancen, vil du få"

 

 

Til dig som ingen skade lider

Tippet i denne artikel er tiltænkt dig, som INTET fejler i dine knæ, eller ej kender til andre skavanker i kroppen. Og dig som synes mountainbike er hyllende sjovt på danske spor eller i bikeparks, ja dig, du vil elske denne justering af dine klamper :-D

 

Til dig, som skade lider

Har du skader fx "gamle" skader, som hæmmer din MTB-kørsel, bør du opsøge en bikefitter og få tilpasset klamperne, så disse fitter dit handicap. Ellers kan du ende med at forvolde varig skade på kroppen. Planlægger du desuden at køre lange og gentagende marathonture på over fire timer, anbefaler jeg ligeså en bikefitter.

 

Du gør dig selv en KÆMPE tjeneste

I det mindste for én enkelt dag at prøve denne klampeposition.

Du bør sænke sadelhøjden minimum 5 mm. for at udligne klamperne er skubbet tilbage.

Vil du have prikken over i'et med, så tilpasser du kørestilen efter Grundpositionen.

FØLG MED PÅ SOCIALE MEDIER

#MTBakademiet

MTBakademiet er en del af CykleAkademiet IVS

CVR-nummer 36689811

 

m: info@mtbakademiet.dk

t: +45 - 607 85 085

Alle rettigheder forbeholdes MTBakademiet

© Copyright 2018

Hjemmesidens design & tekst: Mads Weidemann