KLAMPE OPTIMERING

Skrevet d. 06.05.2018

af Mads Weidemann

 

 

Vil du have ét godt råd til bedre balance, når du cykler med kliksko? Bedre balance spørger du sikkert...: "jeg er jo klikket fast..!"

Ja, det er korrekt. Men det er nødvendigvis ikke lig med, at du ejer balance. Bedre balance får du ved at glide klamperne så langt tilbage som muligt.

Jo længere fremme dine klamper sidder, desto mere hviler du på tæerne og desto mindre balance har du. Foden krummes fordi kropsvægten er placeret ovenpå tæerne. Tæerne er i sig selv ikke er stærke nok til at bære hele din krops vægt.

 

 

''Jo mere vægt du har på tæerne, desto mindre balance har du,

fordi foden krummes og ankelledet deraf låser

 

 

Hvordan gør du ?

Klampen moteres i det sæt huller tættest mod fodens svang. Og klampen glides så langt tilbage som vist på billederne herunder (- klamperne kan ikke komme for langt tilbage, sådan som alle kliksko stadig er designet i skrivende stund.)

Dermed kommer klampen ind under fodens bredeste punkt også kaldet forreste trædepude, hvor balancen er optimal.

Er du den yderste kropsbevidste og perfektionistiske type, vil du have klappen siddende en "my" bagved fodens breddeste punkt, hvor tyngdepunktet falder mod hælen.

Det er dog ikke sikkert, at skoen tillader klappen at glide så langt tilbage. Derfor kan vi kun med tiden håbe, at producenterne bliver mere modige/klogere, og gør det muligt at glide klappen endnu længere tilbage, end hvad der i skrivende stund er muligt.

 

 

''Jo mere du hviler ind på forreste trædepude, desto mere balance har du,

fordi tæerne og ankelleddet kan bevæges

 

 

Hav den optimale kliksko

Vælg hellere en billigere end dyr MTB kliksko. En dyr sko fx til kr. 2.000,-, er en stiv sko, og beregnet til at at køre "tons" eller til MTB-profferne, der træder med mange flere kilo og dermed har brug for mere stivhed.

Mærker som FiveTen, Shimano, Teva, Ion m.fl. laver decideret kliksko til MTB. De er blødere i sålen og af udseende ikke ligner "de andre" kliksko. Prismæssigt ligger skoene ml. ca. 800-1.500,- kr.

 

''Jo dyrere og jo mere din MTB-sko ligner en cykelsko fra landevejens

Tour de France, desto stivere er den og desto mindre hjælp til balancen, vil du få

 

 

Til dig som ingen skade lider

Tippet i denne artikel er tiltænkt dig, som INTET fejler i dine knæ, eller ej er generet af andre skavanker i kroppen.

 

Til dig, som skade lider

Har du skader, fx "gamle" skader, som hæmmer din MTB-kørsel, bør du opsøge en professionel bikefitter og få tilpasset klamperne, så disse fitter dit handicap. Ellers kan du ende med at forvolde varig skade på kroppen. Planlægger du desuden at køre time-lange og gentagende marathonture, anbefaler jeg ligeså en bikefitter.

 

Du gør dig selv en KÆMPE tjeneste

I det mindste for én enkelt dag at prøve denne klampeposition.

Du bør tænkeligt sænke sadelhøjden minimum 5 mm. for at udligne klamperne er skubbet tilbage.

Vil du have prikken over i'et med, så tilpasser du kørestilen efter Grundpositionen.

 

Og vil du have et snøre-tip?

Når du spænder eller snører skoene uanset kliksko eller flats, kan det være en hjælp at krumme foden. Derved minimeres krampe-risikoen; at skoen strammer for meget, og dine fødder kramper under kørslen.

FØLG MED PÅ SOCIALE MEDIER

#mtbakademiet

#succesoplevelse

#påvejmodmålet

#legpåmtb

MTB AKADEMIET er en del af CykleAkademiet IVS

CVR-nummer 36689811

 

m: info @ mtbakademiet.dk

t: +45 - 607 85 085

Alle rettigheder forbeholdes MTB AKADEMIET

© Copyright 2018

Hjemmesidens design & tekst: Mads Weidemann