HOPPETEKNIK - BASIS

Skrevet d. 07.11.2018

af Mads Weidemann

 

 

Hoppeteknikkens 10 fokuspunkter

 

Under udførelsen af hoppeteknikken findes tre faser:

Afsæt

Airtime

Landing

_

 

 

AFSÆT

Mød hoppet i en lav udgave af Grundpositionen samt se konstant ud i vandret linje - begynder du at kigge ned eller andre steder hen, er der stor risiko for at miste Grundpositionen og dermed er succesraten minimal.

 

1) Pump hårdt ned i cyklen med benene (ej med armene) Lad pumpet være eksplosivt og med al din benkræft

 

2) Tilpas pumpet, så det matcher hvor forhjulet kører ind i rundningen mellem det flade underlag og afsættets start - hvor de orange pletter ligger, som du ser i videoen

 

3) Når du er på vej i luften, løfter du cyklen op under dig med tæer og fingerspidser. Fingerspidserne løfter på undersiden af håndtagene og tæerne krummes, som de kunne gribe rundt om pedalen (som en fugl griber om en gren) og løfter cyklen i luften

 

4) Hold overkroppen nede! Rejser du overkroppen i afsættet, kommer du i bagvægt.

 

HUSK at tilpasse din position på cyklen til afsættes skrå rejsning, ellers risikerer du at ende i bagvægt.

... For at bevare centeret vægt på cyklen/Grundpositionen, bør din brystkasse være mere over styret, når terrænet/afsættet rejser sig.

 

 

 

AIRTIME

/ Tiden i luften

 

(Blikket holdes stadig i vandret linje)

5) Så længe cyklen er på vej opad, føler du opdrift i kroppen - ligesom du hopper i trampolin og er på vej op gennem luften

 

6) I luften - når cyklen har nået maksimum højde, og du mærker, I er på vej tilbage mod underlaget - genfinder du den lave udgave af Grundpositionen og gør klar til landing

 

7) Spænd op i maven. Med opspændet i maven, aktiverer du mange af kroppens store muskelgrupper, som hjælper til af afbløde landingen.

 

 

 

LANDING

(... stadig blikket i vandret linje)

8) Land med opspænd i maven. Dette giver samme effekt, som en hård fjeder og afbløder dermed landingen.

 

9) Har du indfundet den lave udgave af Grundpositionen - inden landingen, er cyklen i balance, og du vil samtidig lande på begge hjul.

 

10) Lad benene være den primære absorbering under landingen.

 

 

 

 

God træning!

 

 

 

P.S.: En fordel er med KUN et eller højst to fokuspunkter af gange :-)

FØLG MED PÅ SOCIALE MEDIER

#mtbakademiet

#succesoplevelse

#påvejmodmålet

#legpåmtb

MTB AKADEMIET er en del af CykleAkademiet IVS

CVR-nummer 36689811

 

m: info @ mtbakademiet.dk

t: +45 - 607 85 085

Alle rettigheder forbeholdes MTB AKADEMIET

© Copyright 2018

Hjemmesidens design & tekst: Mads Weidemann