MOUNTAINBIKE - Fra begynder til verdensmester 

 Vores nye bog på 221 sider om bl.a. køreteknik er netop udkommet via forlaget Gyldendal. 

 Bogen alene gør dig ikke til verdensmester, men den hjælper dig, så du får en del flere 

 succesoplevelser på sporet. Pris 349,95 

GRUNDPOSITION

Skrevet d. 21.06.2017

af Mads Weidemann



Har du været på kursus og blandt andet lært at indfinde i Grundpositionen, men du glemte at skrive fokuspunkterne ned?

Fortvivl ikke, vi yder gerne igen servicen at opremse punkterne via nedenstående tjekliste.


Når du indfinder og kører i Grundpositionen, bør du konstant tænke og placere alt din kropsvægt i fødderne: Lad dine fødder hvile afslappet i pedalerne med 100% kropsvægt, dvs. 50/50 i begge fødder, hvilke teoretisk set ikke tillader dig at lægge vægten på styret. Bevidst vægtforøgelse på styret øger risikoen for styrt. Tænk derfor altid - hvorend og hvornår du cykler, at grebet om styret er, som du holder en flødebolle i hver hånd; et blidt men fast greb (bryder du dig ikke om flødeboller, kan du fx forestille, at du holder om en fugleunge, kattekilling, nyklækket kylling osv. osv... Ja, du kan sikkert allerede godt fornemme, hvor jeg vil hen ;-)). Dermed sikrer du vægten forbliver i fødderne, hvor det også er igennem fødderne, du kontrollerer og delsvist styrer mountainbiken - den primære styring sker via hofterne.

 

Grundpositionens fokuspunkter:

  1. Pedalstillingen i vandret linje og stå i din favorit pedalstilling. Kender du ej din favorit pedalstilling, er denne typisk, hvor bagerste ben er samme ben, som hånden du skriver med; altså højre fod bagud = skriver med højre hånd. Er dette ej tilfældet, så tøv ikke. Fx skriver jeg selv med venstre hånd, men kører med højre ben bagud. Det handler blot om, at du er bekendt med din favorit pedalstilling :-D
  2. Drop hælene ned mod underlaget. Når hælene er under pedalhøjde, bruger du ankelledende til at absorbere terrænet. Så lad hælene hænge afslappet nede.
  3. Let bøj i knæene. Ankel- og knæled er de to vigtigste led til at absorbere terrænet i.
  4. Numsen tilbage og lændesvaj; strittende numse, lændesvaj og bred linje over brystkassen - se dig stå som en gorilla 🦍🦍🦍

- Dette hjælper til din stabilitet, da overkroppens vægt holdes via den letopspændte lænd, hvorfra det er nemmest for dig at sænke overkroppen og komme ned i lav position, desto mere terrænet udfordrer dig.

  1. Hav afslappede fødder. Når dine fødder er afslappet, kan du løfte/bevæge tæerne. Afslappede fødder giver mere bevægelse i ankelleddene, hvorfra du i ankelleddene absorberer terrænet.
  2. John Wayne-knæ. Begge knæ peger ud af til hver sin side, som bidrager til, at vægten holdes 100% i fødderne og din bevægelse forbliver lodret: ned & op.
  3. Op og ud til siden med albuerne. Til teknisk udfordrende sektioner bør du søge ned med lavere overkropsposition - brystet tættere på styret, hvor du via lænden sænker overkroppen til vinklen på dine albuer er cirka 100 gr. og afstanden mellem skridtet og sadlen er 3-4 centimeter. Derfra er du klar til at møde udfordrende terræn, som rod- & stensektioner, opkørt terræn, nedkørsler m.m.
  4. Én finger på hver bremsegreb. Du kan sagtens nedbremse cyklen med blot én finger på hver bremse, såfremt du på begge bremsegreb bremser med identisk fingerpower. Og jo flere fingre du har til greb rundt om styret... ja, desto bedre kontrol har du over styret.

- Læs dig til bedre bremsefærdigheder her.

  1. Kig frem i vandret linje, så du på god afstand ser, hvilke udfordringer sporet byder dig.


Grundposition findes også i siddende udgave, hvor eneste ændring er vægten, som er fordelt med 40% i numsen på sadlen og 60% i fødderne. Husk dog, at firs procent af tiden du cykler MTB, bør du stå op og kun resterende tyve procent sidde ned.


Nu er du (måske igen) indfundet i Grundpositionen og klar til, på sikkert vis, at opleve køreteknisk udvikling på MTB sporene inde- som udenlands.


Der er ingen forskel på Grundpositionen, uanset hvilke genre af mountainbikesporten du bevæger dig i; om du kører fuldaffjedret eller hardtail, XC, All-Mountain, Enduro eller Downhill, ej heller flade- eller klikpedaler, dropperpost eller ej.



God træning :-)

MOUNTAINBIKE - Fra begynder til verdensmester


Vores bog på 221 sider om mountainbike er netop udkommet via forlaget Gyldendal.

I bogen er køreteknik og træning, illustrationer og store flotte billeder, vilde MTB-historier og interviews med de bedste danske ryttere gennem tiden, som fx Henrik Djernis, Michael Rasmussen & Annika Langvad.
Bogen alene gør dig ikke til verdensmester, men den hjælper dig, så du får det en del sjovere og flere succesoplevelser på sporet.


Pris 349,95

 - nogle af læserne siger: 

'' Den er en rigtig god bog! Godt skrevet, nem at læse og forstå.

Et must have i samlingen.


- Emil

'' ... Kan varmt anbefales!


- Ulrik

'' ... Jeg kan også lide de første 60 sider. Glæder mig til resten... :-)


- Allan

'' Der er mange gode eksempler og opmærksomhedspunkter.

Jeg er vild med den ufrelste tilgang, og nyder, at det intuitive og underbevidsthedens analyse bliver anerkendt og beskrevet. Tak for en velskrevet og visuel bog, der gør mig glad ned i stortåen.


- Michael

Online-magasinerne CYKELSTART.DK og Mountainbike Sport har anmeldt bogen. Læs anmeldelserne her: CYKELSTART.DK   Mountainbike Sport

FØLG MED PÅ SOCIALE MEDIER

 #mtbakademiet 

 #succesoplevelse 

 #påvejmodmålet 

 #legpåmtb 

MTB AKADEMIET er en del af CykleAkademiet IVS

CVR-nummer 36689811


m: info @ mtbakademiet.dk

t: +45 - 607 85 085

Alle rettigheder forbeholdes MTB AKADEMIET

© Copyright 2019

Hjemmesidens design & tekst: Mads Weidemann

Giv os gerne din anmeldelse på Trustpilot og/eller Facebook