GRUNDPOSITION

Skrevet d. 21.06.2017

af Mads Weidemann

 

 

Har du været på kursus og blandt andet lært at indfinde i Grundpositionen, men du glemte at skrive fokuspunkterne ned?

Fortvivl ikke, vi yder gerne servicen igen at opremse punkterne via nedenstående tjekliste.

 

Når du indfinder og kører i Grundpositionen, bør du konstant tænke og placere alt din kropsvægt i fødderne: Lad dine fødder hvile afslappet i pedalerne med 100% kropsvægt, dvs. 50/50 i begge fødder, hvilke teoretisk set ikke tillader dig at lægge vægten på styret. Bevidst vægtforøgelse på styret øger risikoen for styrt. Tænk derfor altid at grebet om styret er, som du holder en flødebolle i hver hånd; et blidt men fast greb (kan du ikke lide flødeboller, kan du fx forestille, at du holder om en fugleunge, kattekilling, nyklækket kylling osv. osv... Ja, du kan sikkert allerede godt fornemme, hvor jeg vil hen ;-)). Dermed sikrer du vægten forbliver i fødderne, hvor det også er igennem fødderne, du kontrollerer og delsvist styrer mountainbiken - den primære styring sker med hofterne.

Grundpositionens fokuspunkter:

  1. Pedalstillingen i vandret linje
  2. Drop hælene ned mod underlaget. Når hælene er under pedalhøjde, bruger du ankelledende til at absorbere terrænet
  3. Let bøj i knæene. Ankel- og knæled er de to vigtigste led til at absorbere terrænet i (dernæst kommer hofte og albueled)
  4. Numsen tilbage og lændesvaj; strittende numse, lændesvaj og bred linje over brystkassen - se dig stå som en gorilla. Dette hjælper til din stabilitet, da overkroppens vægt holdes via den letopspændte lænd, hvorfra det er nemmest for dig at sænke overkroppen, jo mere terrænet udfordrer dig.
  5. Hav afslappede fødder. Når dine fødder er afslappet, kan du løfte/bevæge tæerne. Afslappede fødder giver mere bevægelse i ankelleddene, hvorfra du i ankelleddene absorberer terrænet.
  6. Knæene peger ud af til hver sin side, som bidrager til, at vægten holdes 100% i fødderne og din bevægelse forbliver lodret.
  7. Op og ud til siden med albuerne. Til teknisk udfordrende sektioner bør du søge ned med lavere overkropsposition - brystet tættere på styret, hvor du via lænden sænker overkroppen til vinklen på dine albuer er mellem 90-100 gr. og afstanden mellem skridtet og sadlen er 3-4 centimeter. Derfra er du klar til at møde udfordrende terræn, som rod- & stensektioner, opkørt terræn, nedkørsler m.m.
  8. Én finger på hver bremsegreb. Du kan sagtens nedbremse cyklen med blot én finger på hver bremse, såfremt du på begge bremsegreb bremser med identisk fingerpower. Og jo flere fingre du har til greb rundt om styret... ja, desto bedre kontrol har du over styret
  9. Kig frem i vandret linje, så du på god afstand ser, hvilke udfordringer sporet byder dig.

 

Grundposition findes også i siddende udgave, hvor eneste ændring er vægten, som er fordelt med 40% i numsen på sadlen og 60% i fødderne. Husk dog, at firs procent af tiden du cykler MTB, bør du stå op og kun resterende tyve procent sidde ned.

 

Nu er du (igen) indfundet i Grundpositionen og klar til at opleve køreteknisk udvikling på MTB-sporene inde- som udenlands.

Der er ingen forskel på Grundpositionen, uanset hvilke genre af mountainbikesporten du bevæger dig i; om du kører fuldaffjedret eller hardtail, XC, All-Mountain, Enduro eller Downhill, ej heller flade- eller klikpedaler.

 

 

God træning :-)

FØLG MED PÅ SOCIALE MEDIER

#MTBakademiet

MTBakademiet er en del af CykleAkademiet IVS

CVR-nummer 36689811

 

m: info @ mtbakademiet.dk

t: +45 - 607 85 085

Alle rettigheder forbeholdes MTBakademiet

© Copyright 2018

Hjemmesidens design & tekst: Mads Weidemann