GRUNDPOSITION - TJEKLISTEN!

Skrevet d. 21.06.2017

af Mads Weidemann

 

 

Har du været på kursus og lært at indfinde i grundpositionen, men du glemte at skrive fokuspunkterne ned?

Hmm... Sikke noget.. Det opfordrede vi ellers til!

 

Nå, fortvivl ikke, vi yder gerne servicen igen at opremse punkterne via nedenstående tjekliste.

 

Inden du begynder på grundpositionen bør du altid tænke og placerer ALT din kropsvægt i fødderne, som så altså ikke tillader dig at ligge vægten på styret. Bevidst vægtforøgelse på styret øger risikoen for styrt. Tænk derfor altid at grebet om styret er, som du holder om to hønseæg. Dermed er du sikret vægten ligger i fødderne - hvilke også er der Vor Herre har skabt vores vægt til at ligge.

 

Tilbage til grundpositionens fokuspunkter:

 

1. Pedalstillingen i vandret linje

 

2. Drop hælene ned mod underlaget, så hælene hænger i afslappet tilstand (husk at placér fødderne/skoene rigtigt på pedalerne)

 

3. Let bøj i knæene

 

4. Hav afslappede fødder - når du din fod er afslappet, kan du løfte/bevæge tæerne. Afslappede fødder giver mere bevægelse i ankelledet og bedre balance.

Nu hænger dine hæle i afslappet tilstand mod underlaget, og dine fødder er klar til via ankelledene at absorbere terrænet.

 

5. Knæene udadpegende til hver sin sine

 

6. Strit med numsen for at fremprovokere dit lændesvej

 

7. Op og ud til siden med albuerne. Og i kombi med den strittende nume og dybe lændesvej, så se dig gerne stå som en gorilla

 

8. Kig frem i vandret linje

 

Med nævnte fokuspunkter kommer overkroppen ned af sig selv i ca. 45 gr., og/eller dit knæk i albuerne er ca. på 100 gr.

 

 

Står du nu, som Sabine på baggrundsbilledet gør, er du 110% klar til at erobre MTB-sporene inde- som udenlands og på fully som hardtail, da der ingen forskel er på grundpositionen, om du kører fuldaffjedret eller hardtail mountainbike, flade- eller klikpedaler.

 

Grundpositionen findes også i en siddende udgave, hvor du selvsagt sidder på sadlen med ca. 40% af din kropsvægt, hvor de sidste 60% er ligeligt fordelt i fødderne. Dermed bevarer du stadig vægten i fødderne.

 

 

God træning :-)

FØLG MED PÅ SOCIALE MEDIER

#MTBakademiet

MTBakademiet er en del af CykleAkademiet IVS

CVR-nummer 36689811

 

m: info@mtbakademiet.dk

t: +45 - 607 85 085

Alle rettigheder forbeholdes MTBakademiet

© Copyright 2018

Hjemmesidens design & tekst: Mads Weidemann