FOD PÅ FLADE

Skrevet d. 06.06.2017

af Mads Weidemann

 

 

Kører du med flade pedaler, har du med garanti prøvet det; at foden smutter og pedalen havner i skinnebenet... Av, for he!vede, smerten er ulidelig og en kvalmende fornemmelse, sniger sig ind i maven.

 

Måske er det sidste gang, det er sket, efter du har læst dette indlæg :-)

 

 

Når du sætter fødderne på pedalerne, bør de placeres med fodballen - den bredeste del af foden - lige bag den forreste række pins (pedalens skridsikre pigge), hvilke sikrer dig en stabil fod og et fleksibelt ankelled.

 

Sætter du derimod fodballen over midten af pedalen, over pedalakslen, som man plejer at gøre med klikpedaler & tilhørende sko, vil du på forreste del af pedalen hvile på dine tæer, hvilke ikke er tilstrækkelig...

Vores tæer er desværre ikke stærke nok til at holde den evig komprimerende og bevægende kropsvægt, når vi kører... Og dette er typisk årsagen til, at foden falder/glider af pedalen, og pedalen havner i dit skinneben.

Fejlbillede og fordelagtig placering... Vi har udladt skoene, som giver bedste detalje af fodens placering på pedalen.

Og sådan ser placeringen ud med sko.

- Naturligvis skal foden ind og hvile på hele pedalen.

Et andet sekundært fejlbillede - som desværre ikke er afbilledet - er, at du placér midten af svangen over pedalakslen. Med denne placering hæmmer du bevægelsen i ankelleddet og dit primære tyngdepungt - når cyklen er i bevægelse - vil ligge på forreste del af pedalen. Denne placering kan resultere i, at foden glider fremover pedalen, og pedalen havner i læggen. Av, der er masser af kød til, at pedalens pins kan bore sig dybt ind. Jow jow, jeg snakker af erfaring, hvilke resulterede en stafylokokkerinfektion og efterfølgende pinicillinskur.

 

 

Som der er forskel på længden af vores fødder, er der ligeså forskel størrelsen/bredden/længden på markedets udvalg af pedaler. Derfor kan du ikke være helt sikker på, hvor bagerste række af pins hviler op i skoen. Men for bedste udbytte bør de hvile i midten af fodens svang. Midten af svangen er det næst-stærkeste punkt under foden, hvor du stadig har et aktivt og bevægeligt ankelled.

 

Mit råd til dig er, at du bør finde en pedal, som rammer midten af svangen, når du placerer fodballen lige bag den første række af pins.

Dette kræver blot, at du måler afstanden fra forreste del af fodballen, til midten af svangen og køber et sæt pedaler indenfor (cirka) målet.

 

To ekstra tip får du her':

  1. Passende sko til dine flats er ligeså vigtig, som kliksko til klikpedaler. Læs hvorfor, her.
  2. Vil du have maksimal udnyttelse af dine pedaler, finder du et tuningstip her.

Nedefra ser placeringen sådan ud, hvor fodballen - på fotoet med fluebenet - er placeret lige bag forreste række af pins, og som er denne placering, du bør foretrække at køre i.

 

 

Vil du have et snøre-tip?

Når du spænder eller snører skoene uanset kliksko eller flats, kan det være en hjælp at krumme foden. Derved minimeres krampe-risikoen; at skoen strammer for meget, og dine fødder kramper under kørslen.

 

Flyver fødderne af pedalerne?

Så lærer du at holde dem på og 'gribe' om pedalerne via denne video.

 

 

God træning med fusserne...

Og skal du invistere i nyt grej, så støt da lige din lokale MTB-shop, eller i det mindste en danskejet webshop :-)

FØLG MED PÅ SOCIALE MEDIER

#mtbakademiet

#succesoplevelse

#påvejmodmålet

#legpåmtb

MTB AKADEMIET er en del af CykleAkademiet IVS

CVR-nummer 36689811

 

m: info @ mtbakademiet.dk

t: +45 - 607 85 085

Alle rettigheder forbeholdes MTB AKADEMIET

© Copyright 2018

Hjemmesidens design & tekst: Mads Weidemann